Wat heeft je bewogen om de opleiding te gaan volgen?
Voor mijn SKJ-registratie volgde ik supervisie bij Mieke Gresnigt. Door haar ben ik in aanraking gekomen met symbooldrama. De dagdromen die ik bij haar heb mogen doen en de daarop volgende tekeningen en gesprekken hebben mij diep geraakt. Ze hebben mij meer inzicht gebracht dan alle leertherapieën bij elkaar die ik daarvoor heb gevolgd. Ik ben gegroeid door de symbooldrama: de boom werd steviger, de bloem kleurrijker en de vergezichten vrij en eindeloos. Het proces heeft me als persoon en als therapeut veel gebracht. Het was voor mij daarom een logische keus de opleiding zelf te gaan volgen. Ik wil dit anderen ook bieden: echt voelen waar het in jouw leven om gaat en van daaruit kunnen groeien.
Hoe is symbooldrama een aanvulling op je repertoire/gereedschapskist?
Ik werk met kinderen en jongeren en dus is het voor mij logisch om veel te spelen, tekenen en knutselen. Dat is niet alleen leuk, beelden zeggen vaak zoveel meer dan alleen woorden. De positie van duplopoppetjes geeft vaak al aan of een kind zich geborgen of juist buitengesloten voelt. De kleuren, grootte, vormen en intensiteit van tekeningen en kleiwerk geven vaak al zoveel bloot over het gevoelsleven van een kind. Al deze gevoelens zien en erkennen is vaak al een belangrijk deel van de therapie. Symbooldrama maakt dat ik een nieuwe techniek in mijn gereedschapskist heb om nog dichter aan te sluiten bij de trauma’s en verlangens van de kinderen en jongeren. Kinderen en jongeren ervaren dat het echt over zichzelf gaat. De beelden volgen elkaar op en sluiten op elkaar aan. Bij een meisje bij wie ik symbooldrama inzet, regent het steeds weer in haar beelden. De grond is steeds drassig en de bomen en bloemen staan niet stevig. Er komt veel verdriet vrij bij de beelden. In de gesprekken hield ze zich steeds groot, maar nu stroomt het letterlijk. Een ander jongetjes kraste en scheurde zijn tekeningen en vermorzelde zijn kleiwerkjes steeds als hij bijna klaar was. Pas na een aantal weken ontstond er een klein bloempje groeiend op een ruwe steen dat bewaard mocht blijven. Vanaf toen kwamen er steeds meer beelden die mochten blijven bestaan. Dat is toch prachtig? Ik zette eerder ook vaak EMDR in bij trauma. Mijn ervaring is dat dat heel helpend kan zijn, maar voor sommige kinderen voelt dat ook spannend en alleen. Met symbooldrama wordt het kind veel meer gezien, is er meer erkenning en wordt er naar mijn gevoel op een dieper niveau geheeld.
Wat is heel behulpzaam geweest uit de literatuur/opleiding waar je echt wat aan hebt in de praktijk?
Eerlijk gezegd vond ik de literatuur vaak saai en langdradig. Bij het bespreken van de literatuur, ging het steeds weer om de basisprincipes: meeleven, nieuwsgierig zijn, goed luisteren, verdragen, het laten gebeuren en toch leiding nemen. Prachtige principes, alleen wel veel herhaling als dit al de basis is van waaruit je werkt.
Waar ik verreweg het meest aan heb gehad is het oefenen met elkaar. Pas als je het doet, merk je wat werkt en wat minder. Soms wil je als therapeut te snel resultaat, of maak je te snel de koppeling naar het denken. Het was heel leerzaam om zowel therapeut als cliënt te kunnen zijn. Het uitwerken van het verbatim kost veel tijd, maar heeft mij erg geholpen mijn rol als therapeut goed onder de loep te nemen. De feedback op het verbatim was steeds weer treffend en enorm leerzaam. Hierdoor is het me gelukt mijn techniek te verfijnen en eigen te maken.
Heb je iets gemist in de opleiding waar je wel naar verlangt?
Het had me fijn geleken om al tijdens de opleiding aan de slag te gaan met kinderen en jongeren. Medestudenten zijn toch ‘ideale cliënten’ die niet te veel uit de bocht schieten met hun dagdromen. Daarbij oefende je steeds op iemand anders en was er dus geen proces om te volgen. Nu ik in de praktijk bezig ben, loop ik regelmatig tegen dingen aan die ik graag tijdens de opleiding had willen bespreken. Gelukkig start ik binnenkort met het supervisietraject. Ik kijk er naar uit om me nog verder te verdiepen in de symbooldrama!
Wil jij ook vertellen over hoe jij de opleiding ervaren hebt of wil je een medestudent opgeven voor deze rubriek? Dat vinden wij ontzettend leuk! Meld je aan via redactie@symbooldrama.nl