ArtikelenBlogUit de praktijk

Vijf vragen aan… Lisanne Stam-Saly

In iedere nieuwsbrief komt er een Symbooldrama therapeut aan het woord die het stokje door heeft gekregen van een mede-therapeut. Deze keer is het stokje doorgegeven aan Lisanne Saly-Stam. Zij vertelt hoe zij de methodiek toepast in de praktijk in de korte tijd na de Symbooldrama opleiding.

Even voorstellen…

Ik ben Lisanne Stam-Saly. Sinds september 2023 werk ik als kind- en jeugdpsycholoog bij Mentaal Beter Jong in Zoetermeer. Binnen mijn werk passeren verschillende problemen (zoals gedragsproblematiek, hechting, trauma, somberheid en angst). Ik zet naast o.a. psychodiagnostiek ook geregeld Symbooldrama in.

1. Hoe ben je met Symbooldrama in aanraking gekomen?

Mijn eerste kennismaking met Symbooldrama is tijdens mijn stage bij Praktijk Inzicht in Dordrecht geweest. Door mee te kijken met Michelle Houtman kreeg ik een inkijkje in Symbooldrama. De minder verbale methodiek sprak me direct aan, zeker in het werken met kinderen en jongeren die (nog) niet altijd taal lijken te hebben voor hun binnenwereld. Ik heb het geluk gehad bij mijn volgende baan (bij miSenso psychologen en orthopedagogen) te mogen werken met Symbooldrama na het volgen van de basisopleiding.

2. Bij welke problematiek zet jij vooral Symbooldrama in?

Naast dat ik bij Symbooldrama het thema ‘boom’ vaak gebruik als diagnostisch middel, zet ik de methodiek in bij kinderen en jongeren met somberheids- en (faal)angstklachten, hechtingsproblematiek en/of trauma ervaringen. Daarnaast gebruik ik facetten uit de methodiek ook in gesprekken waarbij niet gedagdroomd wordt. Bijvoorbeeld wanneer een kind of jongere vertelt over een (nare) nachtdroom of een tekening maakt en ik hierbij op zintuiglijk niveau kan doorvragen.

3. Wat is de dagdroomervaring die je nog steeds bijblijft?

Een dagdroomtraject met een jongedame van 17 jaar, blijft mij nog steeds bij. De cliënte wordt een aantal maanden voor dit traject aangemeld met angst- en somberheidsklachten. Ze geeft aan emoties als heftig te ervaren. De eerder ingezette CGT en ik-versterkingstechnieken generaliseren zich moeizaam buiten de spreekkamer. Daarom is Symbooldrama ingezet en cliënte geeft aan dit een prettige methodiek te vinden. De ‘huis’ dagdroom blijft me in het bijzonder bij, waarbij cliënte een donker en vies huis voorstelt zonder ramen. Het voelt voor haar onheilspellend aan en benoemt dat er wel een heks zou kunnen wonen. Na de dagdroom vraagt ze zich af waarom ze geen Barbiehuis kon dagdromen, want dat wilde ze graag. Dit is een terugkerend thema geweest in haar traject, waarbij cliënte afwisselend hele vrolijke, kleurige dagdromen ervaarde, maar ook heel donker ogende dromen had. In nabespreking met mijn supervisor, Heleen Grootscholten, kwam naar voren dat cliënte meerdere delen van de persoonlijkheid liet zien. Het bespreken van deze delen gaf cliënte meer inzicht in haar binnenwereld en gaf haar meer rust over het feit dat ze zich verschillend mag voelen.

4. Zou je collega’s aanraden om zich hierin te scholen en waarom wel/niet?

Volmondig ja. Nu ik op mijn werk de enige ben die geschoold is in Symbooldrama, zie ik des te meer de meerwaarde van deze methodiek. Afgelopen december heb ik een deskundigheidsbevordering mogen verzorgen voor mijn collega’s, waarbij ik hen ook een stille dagdroom heb laten ervaren. Hier kwamen mooie reacties uit naar voren en ik hoop een zaadje te hebben gepland.

5. Wat is je hartenwens met betrekking tot de Symbooldrama?

Hierin deel ik vermoedelijk de wens met veel andere Symbooldrama therapeuten, namelijk een grotere bekendheid voor Symbooldrama. Nu er een onderzoeksgroep is opgestart (genaamd Kwaliteit in Symbool) heb ik meer hoop op deze bekendheid. In ons werkveld ligt al lange tijd de nadruk op evidence based methodieken, waardoor naar mijn idee Symbooldrama naar de achtergrond verdwijnt. Door o.a. het jaarlijkse Symbooldrama congres en een steeds meer actieve LinkedIn pagina hoop ik dat er meer professionals in aanraking komen met Symbooldrama.

Voor mij is de Symbooldrama opleiding nog niet lang geleden en ik heb daar een mooie, fijne groep medeprofessionals mogen ontmoeten. Ik ben erg nieuwsgierig hoe het is met Lara Inäbnit die regelmatig een inkijkje geeft in haar werk via LinkedIn. In de volgende nieuwsbrief lees ik graag terug hoe Lara als orthopedagoog Symbooldrama kan inzetten in de praktijk. Aan jou de pen Lara!